
วุฒิการศึกษา
ปริญญาเอก
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาการพัฒนาคุณภาพชีวิตคนพิการ
วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล
ปริญญาโท
สาขาวิชาวาทวิทยาและสื่อสารการแสดง
คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ปริญญาตรี
นิเทศศาสตร์ มหาวิทยาลัยพายัพ
ประสบการณ์การทำงาน
ปัจจุบัน อาจารย์ประจำสถาบันราชสุดา คณะแพทยศาสตรโรงพยาบาลรามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล ตำแหน่งวิชาการ: อาจารย์
ตำแหน่งรับผิดชอบปัจจุบัน : ประธานหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาหูหนวกศึกษา
(2560-2563) อาจารย์ประจำพิเศษคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สาขาการสื่อสารสถาปัตย์ มหาวิทยาลัยศรีปทุม กรุงเทพมหานคร
(2560-2565) ครูสำหรับเด็กที่มีความต้องการพิเศษ โรงเรียนเอกชน
งานนอกเวลา : ครูผู้สอนด้านวิชาการ สำหรับนักเรียนที่มีความต้องการพิเศษ สถาบัน H2O music stu
(2547-2559) : งานองค์กรสื่อ
ขอบเขตงานวิจัยที่สนใจ
การสื่อสารกับงานคนพิการ (Disability communication / Inclusive communication) การวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Participatory Action Research)
งานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research)
การเป็นส่วนหนึ่งของชุมชนสังคม (Social and community integration)
การศึกษาของคนพิการ
ทุนและรางวัลที่ได้รับ
(2564-2565) ทุนสนับสนุนงานวิจัย (ผู้วิจัยร่วม) Frontier research และการพัฒนาระบบการสร้างความสามารถ เพื่อรองรับสถานการณ์โรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 (COVID-19) โดย หน่วยบริหารและจัดการทุนด้านการพัฒนากำลังคน และทุนด้านการพัฒนาสถาบันอุดมศึกษา การวิจัยและการสร้างนวัตกรรม (บพค.) สำนักงานสภานโยบายการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรมแห่งชาติ (สอวช.)
(2562-2563) ทุนพัฒนาบัณฑิต สนับสนุนงานวิจัย โดยสำนักงานวิจัยแห่งชาติ (วช.)
(2562) ทุนสนับสนุนงานวิจัยบางส่วนจากบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล
(2561) ทุนสำหรับนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาที่สร้างประโยชน์แก่สังคม โดยสมาคมศิษย์เก่า บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล
รางวัลเกียรตินิยมอันดับที่ 2 ปี 2005 มหาวิทยาลัยพายัพ เชียงใหม่
ผลงานตีพิมพ์และการนำเสนอผลงาน
1. Cheausuwantavee, T., Chansomdee, R.,& Seangra.P.(2024). Problems and needs of persons with disabilities during the COVID-19 pandemic: A survey research. Silpakorn University e-Journal,44(4):67-80. (Corresponding Author)
2. Cheausuwantavee, T., & Chansomdee, R. (2024). A closer look at Thailand’s COVID-19 pandemic and its impact on the health and education of children with invisible disabilities. International Social Work, 0(0). https://doi.org/10.1177/00208728241269788
3. Cheausuwantavee,T & Chansomdee,R.(2023). Problem and challenged of persons with disabilities and their caregivers in situation of COVID -19 pandemic : Qualitative research.Journal of Social Work,31(1),118-115. (Corresponding Author)
4. Chansomdee, R, Cheausuwantavee, T., & Sirirungruang, I.(2022). The effective media to promote an accurate image of persons with disabilities: The perspective of social media users. Life Span and Disability XXV, 1 , 45-68.
5. Chansomdee,R..(2022).Online participatory communication design for develop media creating a positive attitude toward persons with disabilities. College of social communication innovation Journal,10(1).58-71.
ผลงานนำเสนอ
1. Cheausuwantavee.T., & Chansomdee.R.(2024). COVID-19 Pandemic and Its Impact on the Health and Education of Children with Invisible Disabilities in Thailand. Oral presentation., The International Academic Forum (IAFOR). University of London UK.
2. Chansomdee.R & Cheausuwantavee.T.,(2023).Communication and accessibility of persons with disabilities during the COVID-19 pandemic in Thailand: A Qualitative research. Oral presentation., The 8th Ratchasuda Virtual International Conference on Disability 2023.
3. Cheausuwantavee.T.,Kraisingsom.C & Chansomdee.R.(2023). Development of community-based rehabilitation in Thailand through PAR: Case study in rural area. Oral presentation., 6th International Conference on Practice Research in Social Work: Participation, co-creation and service users' positions,Aalborg University / Dept. of Sociology and Social Work.
4. Chansomdee.R.(2017). Model of participatory communication to promote positive identity of people with disabilities in community in Thailand.Poster presentation ,Ratchasuda International Conference on Disability (4th).