คำอธิบายรายวิชา (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ.2565)

คำอธิบายรายวิชา

ก.หมวดวิชาศึกษาทั่วไป

  • กลุ่มวิชามนุษยศาสตร์-สังคมศาสตร์ 
มมศท ๑๐๐   การศึกษาทั่วไปเพื่อการพัฒนามนุษย์          ๓ (๓-๐-๖)
MUGE 100   General Education for Human Development
          การเป็นบัณฑิตที่เป็นมนุษย์ที่สมบูรณ์ ประเด็นสำคัญที่มีผลกระทบต่อสังคมและสิ่งแวดล้อมในบริบทของตนเอง บูรณาการความรู้ศาสตร์ต่าง ๆ อย่างเป็นองค์รวมเพื่อหาเหตุปัจจัยของประเด็นสำคัญ พูดและเขียนเพื่อสื่อสารกับกลุ่มเป้าหมายได้ตามวัตถุประสงค์ รับผิดชอบ เคารพความคิดเห็นที่หลากหลายและมุมมองที่แตกต่าง เป็นผู้นำหรือสมาชิกของกลุ่มและทำงานร่วมกันเป็นทีมในการเสนอวิธีแก้ปัญหาหรือแนวทางการจัดการประเด็นสำคัญอย่างเป็นระบบตามหลักการวิจัยเบื้องต้น ประเมินผลกระทบของประเด็นสำคัญทั้งเชิงบวกและลบต่อสังคมและสิ่งแวดล้อมโดยใช้สติและปัญญาเพื่อให้อยู่กับสังคมและธรรมชาติได้อย่างมีความสุข
          Well-rounded graduates, key issues affecting society and the environment with respect to one’ particular context; holistically integrated knowledge to identify the key factors; speaking and writing to target audiences with respect to objectives; being accountable, respecting different opinions, a leader or a member of a team and work as a team to come up with a systematic basic research-based solution or guidelines to manage the key issues; mindful and intellectual assessment of both positive and negative impacts of the key issues in order to happily live with society and nature
รมศท ๑๐๑   สุขภาวะร่วมสมัย        ๑ (๑-๐-๒)
RAGE 101   Contemporary health
         ประเด็นทางสุขภาพที่น่าสนใจในปัจจุบันในมุมมองของสหสาขาวิชาชีพ เช่น การใช้สื่อสังคม อาหาร      การออกกำลังกาย อารมณ์ การดูแลผิวพรรณ ความสัมพันธ์และเซ็กซ์ ข้อผิดพลาดของการใช้ยาที่ใช้บ่อย และการช่วยชีวิต บทบาทของแต่ละวิชาชีพในทีมสุขภาพ การปรับตัวและจัดการกับความเครียด จัดทำโครงการศึกษา/แก้ไขปัญหาสุขภาพที่พบบ่อยในลักษณะสหสาขาวิชาชีพ
         Multi-professional viewpoints toward interesting contemporary health issues such as social media use, nutrition, exercise, emotion; skin care, relationship and sex, pitfall in common drugs use, and life-saving procedure; role of each health profession; adaptation and stress management; interprofessional project in common health problems
รมพย ๑๐๒  จิตวิทยาเพื่อการพัฒนาตน         ๓ (๓-๐-๖)
RANS 102   Psychology for Self-Development
         แนวคิดและทฤษฎีพื้นฐานที่เกี่ยวข้องกับพัฒนาการของมนุษย์ ปัจจัยที่มีผลต่อพัฒนาการ ปัญหาพัฒนาการแต่ละช่วงวัย สุขภาพจิตและปัจจัยที่เกี่ยวข้อง การเข้าถึงข้อมูลเกี่ยวกับการพัฒนาตน การวิเคราะห์และประเมินการจัดการตนเอง การจัดการภาวะวิกฤติทางอารมณ์ การส่งเสริมสุขภาพกาย จิต สังคมและจิตวิญญาณ ความแข็งแกร่งในชีวิตและความมีวุฒิภาวะ
         Concepts and foundational theories of human development, factors affecting development, developmental problems of each age; mental health and related factors; access to information on self-development, self-management analysis and assessment; emotional crisis management; promotion of physical-mental-social-spiritual health; resilience and maturity
รมพย ๒๐๔   การสร้างเสริมสุขภาพ    ๓ (๓-๐-๖)
RANS 204    Health Promotion
        แนวคิด ทฤษฎี หลักการสร้างเสริมสุขภาพและการสอนสุขศึกษา ยุทธวิธีในการสร้างเสริมสุขภาพของบุคคลทุกช่วงวัย โภชนาการเพื่อสร้างเสริมสุขภาพ การดูแลสุขภาพเพื่อให้เกิดสุขภาวะ
         Concepts, theories and principles of health promotion; strategies for health promotion across life spans, nutrition for health promotion and health conditions

รมพย ๒๑๖     สุขภาพประชาคมโลก              ๒ (๒-๐-๔)
RANS 216      Global Health

         สุขภาพประชาคมโลก ระดับการพัฒนาประเทศ กรอบแนวคิดระบบสุขภาพ ระบบสุขภาพในประเทศพัฒนาแล้วและประเทศกำลังพัฒนา ปัจจัยทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับสุขภาพ การเปลี่ยนผ่านทางประชากรศาสตร์ การเปลี่ยนผ่านทางระบาดวิทยา ประเด็นสำคัญในสุขภาพประชาคมโลก บทบาทขององค์การอนามัยโลก เป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน นโยบายสุขภาพที่เกี่ยวข้องกับการส่งเสริมสุขภาพและการป้องกันโรค อนามัยแม่และเด็ก โรคไม่ติดต่อ โรคติดต่อ และโรคอุบัติใหม่ ความตระหนักรู้เกี่ยวกับประชาคมโลกและความหลากหลายทางวัฒนธรรม
         Global health; levels of countries’ development; framework of health system; comparison of health care system in developed and developing countries; social determinants of health; demographic transition; epidemiological transition; major global health issues; role of World Health Organization; sustainable development goals; health policies related to health promotion and disease prevention; maternal and child health, non-communicable diseases, communicable diseases, and emerging diseases; intercultural and global awareness
รมพย ๒๑๙     แนวคิดการเป็นผู้ประกอบการ    ๓ (๓-๐-๖)
RANS 219      Entrepreneurship Concepts
         ความหมาย แนวคิด ลักษณะ หน้าที่และคุณสมบัติของผู้ประกอบการ การวางแผนเป้าหมายชีวิตด้วยวงจรควบคุมคุณภาพ การออมและการลงทุน การจัดหาและการวางแผนทางการเงิน กฎหมายที่เกี่ยวกับการเป็นผู้ประกอบการ รูปแบบแผนธุรกิจ หลักเบื้องต้นในการบริหารงานคุณภาพและเพิ่มผลผลิตในองค์กร และการประยุกต์ใช้แนวคิดการเป็นผู้ประกอบการ
         Meaning, concepts, and functions of entrepreneurship; roles and characteristics of entrepreneurs; planning for life’s goals with quality controlled cycle; savings and investments; financial procurement and planning; entrepreneurial laws; business patterns; basic principles of quality administration and productivities in an organization; applying entrepreneurial concepts
ศศภท ๑๐๐    ศิลปะการใช้ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร          ๓ (๒-๒-๕)
LATH 100     Arts of Communication in Thai
          ศิลปะการใช้ภาษาไทย ทักษะการใช้ภาษาไทยในด้านการพูด การฟัง การอ่าน การเขียน และการคิด เพื่อการสื่อสารได้อย่างถูกต้องเหมาะสม
          The Art of using Thai language and of speaking, listening, reading, writing, and thinking skills for accurate and appropriate communication
ศศภอ ๑๐๓  ภาษาอังกฤษระดับ ๑           ๓ (๒-๒-๕)
LAEN 103        English Level 1
          โครงสร้างไวยากรณ์ และคำศัพท์ภาษาอังกฤษในบริบทที่เกี่ยวข้องกับการใช้ภาษาอังกฤษในชีวิตประจำวันในลักษณะของการบูรณาการทักษะการฟัง พูด อ่าน และเขียนภาษาอังกฤษ รวมทั้งกลยุทธ์ในการอ่านบทความ การเขียนในระดับประโยค การฟังเพื่อจับใจความสำคัญ การออกเสียง และการพูดสื่อสารในชั้นเรียนระดับบทสนทนา
          English structure, grammar, and vocabulary in the context of the daily language use, integration of listening, speaking, reading, and writing skills; reading strategies, sentence writing, listening for the gist, pronunciation, and classroom communication
ศศภอ ๑๐๔  ภาษาอังกฤษระดับ ๒           ๓ (๒-๒-๕)
LAEN 104    English Level 2
          ศัพท์ สำนวน ไวยากรณ์ และการใช้ภาษาอังกฤษในบริบททางสังคมปัจจุบัน ทักษะการสนทนาในกลุ่มย่อย การทำบทบาทสมมุติในสถานการณ์ต่าง ๆ ทักษะการเขียนในระดับย่อหน้า และเนื้อหาการอ่านและการฟังเรื่องต่าง ๆ
          Vocabulary, expressions, grammar, and contextualized social language; essential communicative skills in small groups; simulations in various situations; writing practice at a paragraph level; and reading and listening from various sources
ศศภอ ๑๐๕  ภาษาอังกฤษระดับ ๓            ๓ (๒-๒-๕)
LAEN 105    English Level 3
          กลยุทธ์ที่สำคัญในทักษะการใช้ภาษาทั้งสี่ การอ่านและการฟังจากแหล่งต่าง ๆ การพูดในชีวิตประจำวัน และการเขียนระดับย่อหน้าและเรียงความสั้น ๆ รวมทั้งทักษะย่อย คือ ไวยากรณ์ การออกเสียงและคำศัพท์เน้นภาษาอังกฤษที่ใช้ในชีวิตประจำวัน และการอ่านเชิงวิชาการ และเนื้อหาเกี่ยวกับสังคมโลก
          Essential strategies for four language skills: reading and listening from various sources, speaking in everyday use and writing at a paragraph and short essay level, including sub-skills, i.e., grammar, pronunciation, and vocabulary; focusing on English in everyday life and in academic reading and issues enhancing students’ world knowledge
ศศภอ ๑๐๖  ภาษาอังกฤษระดับ ๔            ๓ (๒-๒-๕)
LAEN 106  English Level 4
        บูรณาการทักษะภาษาอังกฤษโดยการฝึกอ่านข่าว บทความวิจัย ความคิดเห็น และเนื้อหาทางวิชาการเพื่อความเข้าใจและคิดอย่างวิเคราะห์จากแหล่งต่าง ๆ โดยเน้นประเด็นซึ่งช่วยให้นักศึกษารู้เกี่ยวกับสังคมโลก ฝึกการฟังข่าว การบรรยายและสุนทรพจน์จากสื่อมัลติมีเดียและอินเตอร์เน็ต การสนทนาในสถานการณ์ต่าง ๆ รวมทั้งการฝึกพูดในที่ชุมชน การนำเสนอและการทำบทบาทสมมุติ ฝึกการเขียนเรียงความรูปแบบโดยใช้การอ้างอิงและบรรณานุกรม ทั้งนี้รวมทั้งการฝึกทักษะย่อย เช่น ไวยากรณ์ การออกเสียงและคำศัพท์ในบริบทที่เหมาะสม  
           Integrating four English skills by practicing reading news, research articles, commentaries, and academic texts, for comprehension and critical thinking, from various sources focusing on the issues enhancing students’ world knowledge; listening to news, lectures, and speeches via multimedia and the Internet; making conversations in various situations including speaking in the public, giving oral presentations and making simulations; writing essays in various types using citations and references; practicing sub-skills such as grammar, pronunciation, and vocabulary used in appropriate contexts 
ศศภอ ๒๒๓  การสื่อสารด้วยภาษาอังกฤษตามสถานการณ์           ๒ (๒-๐-๔)
LAEN 223   Situational-based Communicative English
          การฝึกทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาอังกฤษที่จำเป็นในสถานการณ์ต่าง ๆ ทั้งในชีวิตประจำวันและในสาขาวิชาของนักศึกษา การสื่อสารด้วยการเขียนอย่างเหมาะสม การเขียนและการเตรียมความพร้อมให้นักศึกษาในการนำเสนอผลงานได้อย่างคล่องแคล่วและมีประสิทธิภาพ
          Practicing listening, speaking, reading, and writing skill relevant to different situations in both the daily life and in students’ fields of studies; writing skills and preparing students for doing conducting presentations fluently and efficiently
  •    กลุ่มวิชาวิทยาศาสตร์ - คณิตศาสตร์
วทศท ๑๓๓   วิทยาการข้อมูลเพื่อทุกคนสุขภาพ           ๒ (๒-๐-๔)
SCGE 133    Data Science for Alle
           แนวคิดเกี่ยวกับวิทยาการข้อมูล การประยุกต์วิทยาการข้อมูลในปัจจุบัน การจัดการข้อมูลที่ซับซ้อนและ มีขนาดใหญ่ การใช้วิธีการเรียนรู้ของเครื่องเพื่อช่วยในการวิเคราะห์ข้อมูลและการตัดสินใจ การสืบค้นข้อมูลเพื่อวางแผนการทำงานร่วมกัน เทคนิคในการนำเสนอข้อมูล
          Data science concepts; current applications to the data science at present; complicated and the big data management; data analysis and decision making by machine learning; the searching data for planning collaboration; data presentation techniques
วทศท ๑๕๐   คิดแบบนักวิทยาศาสตร์           ๒ (๒-๐-๔)
SCGE 150     Thinking like a Scientist
          แนวคิดรวบยอดของการคิดแบบนักวิทยาศาสตร์ การวัด การกระจายของข้อมูล และการบันทึกปริมาณทางวิทยาศาสตร์ ค่าคลาดเคลื่อน และเลขนัยสำคัญ การวิเคราะห์ข้อมูลและนำเสนอข้อมูลด้วยกราฟ การออกแบบการทดลอง การจำแนกหมวดหมู่ การหารูปแบบ การวิเคราะห์องค์ประกอบและการสกัดแยกสาร การใช้เหตุผลในทางวิทยาศาสตร์อย่างมีจริยธรรม การสื่อสารในกลุ่มเพื่ออภิปรายถึงแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ และแนวคิดเกี่ยวกับความปลอดภัยในการทำงานวิทยาศาสตร์
          Concepts of thinking like a scientist, measurement, distribution of data, recording scientific data; uncertainty and significant number; the data analysis and presentations with graphs, experimental designs, categorizations, pat-tern findings, analysis and extraction of subtances; scientific reasoning with ethics, communication of scientific con-cepts through discussions within groups, concepts about safety in the scientific work

ข. หมวดวิชาเฉพาะ    

  • กลุ่มวิชาพื้นฐานวิชาชีพ 
วทชค ๑๐๑   ชีวเคมีทั่วไป          ๓ (๓-๐-๖)
SCBC 101    General Biochemistry
         โครงสร้างและหน้าที่พื้นฐานของชีวโมเลกุล ๔ ชนิด คาร์โบไฮเดรท ลิปิด โปรตีน และกรดนิวคลีอิค กระบวนการพื้นฐานเมตาบอลิสมของชีวโมเลกุลทั้ง ๔ ชนิด และการควบคุม กระบวนการการถ่ายทอดทางพันธุกรรมการแสดงออกของยีนดีเอ็นเอ เทคโนโลยีบทบาทของชีวโมเลกุลกับการทำงานในระบบต่าง ๆ ในร่างกายปกติ การนำไปประยุกต์ใช้ทางการแพทย์
         Structures and functions of 4 biomolecules, carbohydrate, lipid, protein, nucleic acid, metabolic processes and regulation of metabolic pathway of 4 biomolecules, flow of genetic information and gene regulation, DNA technology, roles of biomolecules in normal physiological systems, some medical applications
วทกว ๑๐๑    กายวิภาคศาสตร์พื้นฐาน           ๓ (๒-๓-๕)
SCAN 101    Basic Anatomy
         วิชากายวิภาคศาสตร์พื้นฐาน เป็นวิชาที่ศึกษาเกี่ยวกับคุณสมบัติทั่ว ๆ ไปของสิ่งมีชีวิต ฃโดยเน้นศึกษาโครงสร้างและการทำหน้าที่ของส่วนต่าง ๆ ของร่างกายมนุษย์ การเรียนภาคปฏิบัติจะศึกษาจากโครงร่างของมนุษย์เป็นสำคัญ เพื่อเป็นพื้นฐานสำหรับนักศึกษาจะได้นำไปใช้เป็นประโยชน์ในวิชาชีพต่อไป
         Basic Anatomy is about the basic concept of living cells, organs and systems of human body. Study in a relationship between human structure and function is emphasized. Essential knowledge of human skeleton and cadavers are incorporated in the laboratory study.
วทสร ๑๐๒   สรีรวิทยาพื้นฐาน                   ๓ (๒-๓-๕)
SCPS 102    Basic Physiology

          ศึกษาความรู้พื้นฐานทางสรีรวิทยาซึ่งเกี่ยวข้องกับหน้าที่ กลไก และการควบคุมการทำงานของเซลล์ อวัยวะ และระบบต่าง ๆ ภายในร่างกาย ได้แก่ ระบบประสาท ระบบกล้ามเนื้อ ระบบไหลเวียนเลือด ระบบหายใจ ระบบไต ระบบทางเดินอาหาร ระบบต่อมไร้ท่อ ระบบสืบพันธุ์ และสมดุลอุณหภูมิ รวมทั้งการทำงานประสานกันของระบบต่าง ๆ เพื่อนำไปสู่การทรงสภาพปกติภายในร่างกาย
          Basic concepts and principles of cell functions and the functions of various organ systems in the body. These include nervous, muscular, cardiovascular, respiratory, renal, gastrointestinal tract, endocrine and reproductive systems as well as temperature regulation; the mechanisms of the regulation of the organ system integration and adaptations in order to keep the body in a homeostatic state

วทจช ๑๐๖    จุลชีววิทยาและปรสิตวิทยาทางการแพทย์              ๓ (๒-๓-๕)
SCMI 106   

Medical Microbiology & Parasitology

          แนะนำทฤษฎีเบื้องต้นของภูมิคุ้มกันวิทยา จุลชีวิทยาและปรสิตวิทยา รวมถึงรูปพรรณสัณฐานและลักษณะการเจริญของจุลินทรีย์และปรสิตชนิดต่าง ๆ ตลอดจนวิธีการถ่ายทอดยีน การถ่ายทอดยีนดื้อยาในจุลินทรีย์ บทบาทของจุลินทรีย์ในธรรมชาติ พยาธิกำเนิดจากการติดเชื้อจุลชีพ การตอบสนองของระบบภูมิคุ้มกัน ปรสิตที่มีความสำคัญทางการแพทย์ และพื้นฐานเบื้องต้นทางห้องปฏิบัติการที่ใช้ในการตรวจสอบและวินิจฉัยเชื้อจุลินทรีย์ ไวรัสและปรสิต                
          Introduction to the basic principle of immunology, microbiology and parasitology including morphology and growth of microorganisms and parasites, methods of microbial genes transfer and drug resistant genes transfer, role of microorganisms in nature, pathogenicity of microorganisms and parasites, host immune responses, medically important parasites, basic laboratory tests to detect microorganisms, virus, and parasites
วทภส ๒๐๒     เภสัชวิทยาพื้นฐาน                          ๓ (๓-๐-๖)
SCPM 202    Basic Pharmacology
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): วทสร ๑๐๒ สรีรวิทยาพื้นฐาน
รายวิชาที่ต้องเรียนพร้อมกัน (Co-requisites): ไม่มี์
          หลักการทางเภสัชวิทยา เภสัชจลนศาสตร์ เภสัชพลศาสตร์ ยาออกฤทธิ์ในระบบประสาทอัตโนมัติ ระบบหัวใจ หลอดเลือดและไต ยาออกฤทธิ์ในระบบประสาทส่วนกลาง ระบบทางเดินหายใจ ระบบทางเดินอาหาร  ระบบต่อมไร้ท่อและระบบสืบพันธุ์ ยาต้านจุลชีพ ยาต้านมะเร็ง ยารักษาโรคผิวหนัง ยากลุ่มวิตามิน
          Principle of drug action; pharmacokinetics; pharmacodynamics; autonomic drugs; drugs used in cardiovascular and renal system; drugs used in central nervous system; respiratory system; gastro-intestinal system; endocrine and reproductive system; antibiotics; cancer chemotherapy; drugs used in dermatology; vitamin
รมพย ๒๑๕  วิทยาการระบาด          ๒ (๒-๐-๔)
RANS 215     Epidemiology

       แนวคิดพื้นฐานทางวิทยาการระบาด ธรรมชาติการเกิดโรค ปัจจัยสาเหตุ การกระจายโรค รวมถึงปัจจัยเสี่ยงที่มีผลต่อสุขภาพ โรคติดเชื้อ โรคติดต่ออุบัติใหม่ อุบัติซ้ำ โรคไม่ติดต่อเรื้อรัง การป้องกันโรคและการควบคุมโรค ดัชนีอนามัยและสถิติที่เกี่ยวข้อง การสอบสวนโรค การเฝ้าระวังโรค การตรวจคัดกรองโรค วิธีการศึกษาทางวิทยาการระบาด การประยุกต์ใช้วิทยาการระบาดในการป้องกันและควบคุมการติดเชื้อในโรงพยาบาลและชุมชน
         Basic concept of epidemiology; natural history of diseases, causative factor, disease distributions, health risk, infectious disease, emerging and re-emerging infectious diseases, non–communicable disease, principles of disease preventions and control, health indices and related statistics, epidemiological investigation, disease surveillance, health screening, epidemiological study methodology , application of epidemiology for disease prevention and control of infection in hospitals and communities

  • กลุ่มวิชาวิชาชีพ     
              กลุ่มวิชาทฤษฎี
รมพย ๑๐๑  วิชาชีพการพยาบาล         ๒ (๒-๐-๔)
RANS 101   Nursing Profession
           แนวคิดเกี่ยวกับการพยาบาลและวิชาชีพการพยาบาล ปรัชญาการพยาบาล วิวัฒนาการของวิชาชีพการพยาบาล แนวคิดพื้นฐานมโนมติทางการพยาบาล ทฤษฎีการพยาบาล แนวคิดเบื้องต้นเกี่ยวกับสุขภาพ ความเจ็บป่วย พฤติกรรมและความต้องการของผู้ป่วย ระดับบริการสุขภาพ ความก้าวหน้าในวิชาชีพของพยาบาล องค์กรวิชาชีพการพยาบาล และการควบคุมคุณภาพการประกอบวิชาชีพการพยาบา
          Concepts of nursing and nursing profession; nursing philosophy, evolution of the nursing profession; basic concepts of nursing, nursing theories; basic concepts of health, illness, behaviors and needs of patients; health care level; career progression of nurses; nursing organizations; quality control in nursing practice
รมพย ๒๐๕    การพยาบาลรากฐาน          ๓ (๓-๐-๖)
RANS 205    Fundamental Nursing
          แนวคิด ความสำคัญ และขั้นตอนของกระบวนการพยาบาล วิธีการประเมินภาวะสุขภาพ ความเชื่อมโยงระหว่างกระบวนการพยาบาลและทฤษฎีทางการพยาบาล แนวคิดและหลักการพยาบาลพื้นฐานที่ตอบสนองความต้องการของผู้รับบริการอย่างเป็นองค์รวม การดูแลความสุขสบายและความปลอดภัยของบุคคลเมื่อเจ็บป่วย การใช้ยาอย่างสมเหตุผล การประยุกต์ใช้กระบวนการพยาบาลและการพยาบาลพื้นฐานในการดูแลผู้รับบริการด้านการดูแลกิจวัตรประจำวัน ความสุขสบาย และความปลอดภัย
            Concepts, significance and steps of nursing process, methods of health assessment, linking of nursing process and nursing theory, concepts and principles of fundamental nursing in response to clients’ needs holistically; comfort and safety for ill persons, rational drug use; applying nursing process and fundamental nursing for clients care with daily living, comfort and safety 
รมพย ๒๑๗   จริยธรรมวิชาชีพและกฎหมายเกี่ยวกับการพยาบาลและการผดุงครรภ์          ๒ (๒-๐-๔)
RANS 217    Professional Ethics and Legal in Nursing and Midwifery
          แนวคิดและทฤษฎีจริยศาสตร์ และหลักจริยธรรมในการปฏิบัติการพยาบาล จรรยาบรรณวิชาชีพการพยาบาล และการให้เหตุผลทางจริยธรรม กฎหมายที่เกี่ยวข้องกับการประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ การประยุกต์ทฤษฎีจริยศาสตร์ที่คัดสรรและกฎหมายวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ในการพิจารณาตัดสินประเด็นปัญหาทางจริยธรรมและกฎหมายทางการพยาบาลและการผดุงครรภ์ที่พบบ่อย
           Concepts and theories of ethics; principles of ethics in nursing practice; the code of ethics in nursing; ethical reasoning; laws related to Professional Nursing and Midwifery Act; application of selected ethical theories and laws to discuss the rationale underlying ethical and legal issues commonly found in nursing and midwifery
รมพย ๒๑๘   ดิจิทัลเทคโนโลยีทางการพยาบาล          ๒ (๒-๐-๔)
RANS 218    Digital Technology in Nursing
          เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศทางสุขภาพและการพยาบาล การเลือกแหล่งข้อมูลสารสนเทศ การประเมินคุณภาพสารสนเทศ การประมวลและการวิเคราะห์สารสนเทศ การออกแบบ การจัดทำฐานข้อมูล และการนำเสนอข้อมูล ประเด็นกฎหมายและจริยธรรมเกี่ยวกับการเผยแพร่ข้อมูลสารสนเทศทางสุขภาพ
           Concepts of health informatics and nursing; selection of informatic resources, quality information assessment, processing, and analysis of health informatic, designing and constructing database, legal and ethical issues related to publishing health informatics
รมพย ๓๐๓    สถิติและการวิจัยทางการพยาบาล ๑        ๒ (๒-๐-๔)
RANS 303     Statistics and Research in Nursing 1
          สถิติบรรยาย สถิติอ้างอิง การทดสอบค่าซี การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวน การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ และการทดสอบไคสแควร์ การใช้โปรแกรมสำเร็จรูปสำหรับวิเคราะห์ทางสถิติ การนำเสนอและตีความผลการวิเคราะห์ทางสถิติ แนวคิดและองค์ความรู้ที่เกี่ยวข้องกับการวิจัย จริยธรรมทางการวิจัยและวิชาการ การพัฒนาโครงร่างวิจัย
          Descriptive statistics; inferential statistics, Z- test, t- test, analysis of variance (ANOVA), correlation analysis, and Chi-square test; using statistical software for data analysis, interpretation and presentation of statistical analysis results; concepts and knowledge related to research, research and academic ethics, research proposal development
รมพย ๓๐๔     สถิติและการวิจัยทางการพยาบาล ๒             ๑ (๐-๒-๔)
RANS 304     Statistics and Research in Nursing 2
รายวิชาที่ต้องเรียนก่อน (Pre-requisties): รมพย ๓๐๓ สถิติและการวิจัยทางการพยาบาล ๑
           การดำเนินการวิจัย การเขียนรายงานผลการวิจัย การอภิปรายผลการวิจัย การนำเสนอการวิจัย การใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ในการพยาบาล
           Conducting research, writing research report, discussion of research results, research presentation, evidence-based nursing
รมพย ๓๐๕   นวัตกรรมทางการพยาบาล           ๒ (๒-๐-๔)
RANS 305    Nursing Innovation        
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๐๓ สถิติและการวิจัยทางการพยาบาล ๑
            แนวคิดพื้นฐานเกี่ยวกับนวัตกรรมทางการพยาบาล กระบวนการพัฒนานวัตกรรม การเขียนโครงการนวัตกรรม การนำเสนอผลงานนวัตกรรม การจัดการทรัพย์สินทางปัญญา
            Basic concepts of innovation in nursing, development process of innovation, writing an innovation project, innovation presentation, intellectual property management
รมพย ๓๒๑    การพยาบาลผู้สูงอายุ            ๒ (๒-๐-๔)  
RANS 321     Gerontological Nursing
          สังคมผู้สูงอายุ นโยบายชาติ แผนและยุทธศาสตร์ด้านผู้สูงอายุ กฎหมายที่เกี่ยวข้อง สวัสดิการและสิทธิประโยชน์ แหล่งประโยชน์สำหรับผู้สูงอายุ การจัดการทรัพยากรสำหรับการดูแลผู้สูงอายุอย่างครอบคลุมตามระดับภาวะพึ่งพิง ความรอบรู้และการสื่อสารทางสุขภาพ การเตรียมตัวและเป็นผู้สูงอายุ ทฤษฎีการสูงอายุและการเปลี่ยนแปลงในผู้สูงอายุ การพยาบาลปัญหาที่พบบ่อยและกลุ่มอาการสูงอายุ การชะลอความเสื่อม การส่งเสริมสุขภาพและการฟื้นฟูสุขภาพ การใช้ยาและผลิตภัณฑ์ทางสุขภาพอย่างสมเหตุผล ข้อควรระวังอันตรายและผลไม่พึงประสงค์จากการใช้ยาในผู้สูงอายุ การดูแลระยะยาวและระยะท้ายของชีวิต ความปลอดภัยในการดูแลผู้สูงอายุ
          Ageing society; national policies, strategic plans, legislation related to older persons, social welfare and senior citizens’rights; resources for older persons; resource management for comprehensive geriatric care based on dependency levels; health literacy and health communication in ageing; preparation to ageing and old age; ageing theories and age-related decline; nursing care for common health problems and geriatric syndromes; delay age-related health decline; health promotion and restoration; reasonable drug and appropriate health product use; cautions and adverse drug events in older persons; long term care and end of life care; elder care safety
รมพย ๓๒๒   การพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑                        ๒ (๒-๐-๔)  
RANS 322    Adult and Gerontological Nursing 1
         การพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ทั้งในระยะเฉียบพลัน วิกฤต และเรื้อรัง ที่มีปัญหาสุขภาพเกี่ยวกับการแลกเปลี่ยนแก๊ส ระบบนรีเวช การเคลื่อนไหว  ระบบประสาทสัมผัส การควบคุมการแบ่งเซลล์ การใช้ยาอย่างสมเหตุผล และความปลอดภัยของผู้ป่วยจากการใช้ยา
         Nursing care of adults experiencing acute, crisis, and chronic health problems related to oxygenation, gynecology system, sensorimotor, abnormal cell cycle regulation, rational drug use and patient safety from medication
รมพย ๓๒๓     การพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒                ๒ (๒-๐-๔)
RANS 323     Adult and Gerontological Nursing 2          
             การพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ทั้งในระยะเฉียบพลัน วิกฤต และเรื้อรัง ที่มีปัญหาสุขภาพเกี่ยวกับ การย่อยอาหาร การเผาผลาญ การขับถ่าย การติดเชื้อ การเสียสมดุลน้ำและเกลือแร่ การขับถ่ายปัสสาวะ การใช้ยาอย่างสมเหตุผล ความปลอดภัยของผู้ป่วยจากการใช้ยา รวมทั้งการพยาบาลฉุกเฉิน บาดเจ็บและสาธารณภัย
            Nursing care of adults experiencing acute, critical and chronic conditions resulting from digestion, metabolism, defecation, infection, fluid and electrolyte imbalance, urinary tract, rational drug use, patient safety from medication and emergency, trauma & disaster nursing
รมพย ๓๒๖  การพยาบาลเด็กและวัยรุ่น                ๓ (๓-๐-๖)
RANS 326   Nursing of Child and Adolescent
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๑๐๒ จิตวิทยาเพื่อการพัฒนาตน
          นโยบายสุขภาพเด็ก สถานการณ์สุขภาพเด็กของประเทศ สิทธิเด็ก การส่งเสริมการเจริญเติบโต พัฒนาการ โภชนาการ การป้องกันโรคและอุบัติเหตุของเด็กตามช่วงวัย ปัญหาสุขภาพทารกแรกเกิด เด็ก และวัยรุ่นที่มีความเจ็บป่วยในระบบต่าง ๆ ที่พบบ่อย ทั้งด้านร่างกาย และจิตสังคม ผลกระทบที่เกิดจากความเจ็บป่วยต่อเด็กและครอบครัว การจัดการความปวด แนวคิดครอบครัวเป็นศูนย์กลางของการดูแล การใช้ยาอย่างสมเหตุผล การดูแลเด็กเจ็บป่วยในระยะวิกฤตและการดูแลแบบประคับประคอง
         National child health policy and situations; child rights; promotion of growth; development; nutrition; disease prevention and accidents in each age group; common physical and psychological health problems in various systems in neonates, children, and adolescents; the effects of illness on children and families; pain management, family-centered care; rational drug use; caring for critically ill children and palliative care
รมพย ๓๒๗   การพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑                ๓ (๓-๐-๖)
RANS 327   Maternal - Newborn Nursing and Midwifery 1    
           สุขภาพการเจริญพันธุ์ การวางแผนครอบครัวและเทคโนโลยีการคุมกำเนิด การปฏิสนธิ การตั้งครรภ์ การเปลี่ยนแปลงทางกายวิภาค สรีรวิทยาและจิตสังคมของสตรีตั้งครรภ์ปกติ กลไกการคลอด กระบวนการคลอด ทารกแรกเกิดปกติ การเลี้ยงบุตรด้วยนมมารดา การดูแลสตรีและครอบครัวในระยะก่อนสมรส ระยะก่อนตั้งครรภ์ ตั้งครรภ์ คลอด และหลังคลอด การใช้ยาสมเหตุผล บทบาทพยาบาลผดุงครรภ์ในการดูแลสตรีตั้งครรภ์ปกติและครอบครัว ภายใต้ขอบเขตกฎหมาย จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ 
          Reproductive health; family planning and contraceptive technologies; fertilization and pregnancy; anatomical, physiological and psychosocial changes of normally pregnant women; mechanism of labour; labour process; normal newborn; breast feeding; role of nurse midwives in caring for women and families in pre-marriage, pre-conception, antepartum and postpartum periods, rational drug use within the realm of law, ethics, and professional code of ethics
รมพย ๔๐๑    การพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต                     ๓ (๓-๐-๖)
RANS 401     Psychiatric and mental health nursing    
          วิวัฒนาการของศาสตร์ทางจิตเวช ปัญหาสุขภาพจิต โรคทางจิตเวชและผลกระทบต่อบุคคล ครอบครัวและสังคม ศาสตร์ทางการพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต หลักการทางการพยาบาลจิตเวช บทบาทและหน้าที่ของพยาบาลจิตเวช การสร้างสัมพันธภาพเพื่อการบำบัด การสื่อสารเพื่อการบำบัด การใช้ตนเองเพื่อการบำบัด วิธีการบำบัดรักษาทางจิตเวช หลักการใช้ยาอย่างสมเหตุผล ความปลอดภัยของผู้ป่วย กระบวนการพยาบาล การให้การพยาบาลบุคคล ครอบครัวและชุมชนที่มีปัญหาทางจิตเวชและสุขภาพจิต พระราชบัญญัติสุขภาพจิตและกฎหมายที่เกี่ยวข้อง
          Evolution of psychiatry, mental health problems, psychiatric disorders and their impacts on individuals, families, and communities; mental health and psychiatric nursing, principles of psychiatric nursing, roles and functions of psychiatric nurses, therapeutic relationship, therapeutic communication, therapeutic use of self; types of psychiatric treatments, rational drug use, patient safety; nursing process and care for individuals, families, and communities with mental health issues and illnesses; mental health act and related laws
รมพย ๔๐๒     การพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๒               ๓ (๓-๐-๖)
RANS 402     Maternal – Newborn Nursing and Midwifery 2
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๒๗ การพยาบาลมารดา-ทารกและผดุงครรภ์ ๑
           ภาวะมีบุตรยาก ภาวะเสี่ยง ภาวะแทรกซ้อน และความผิดปกติเกี่ยวกับการตั้งครรภ์ การคลอด หลังคลอด การคัดกรองภาวะเสี่ยง แนวทางการช่วยเหลือ การใช้ยาสมเหตุผล บทบาทพยาบาลผดุงครรภ์ในการดูแลสตรีระยะตั้งครรภ์ คลอด หลังคลอด ครอบครัว ทารกในครรภ์ และทารกแรกเกิด ที่มีภาวะเสี่ยง ภาวะแทรกซ้อน ภาวะสูญเสียบุตร และคู่สมรสที่มีบุตรยาก ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรม และจรรยาบรรณวิชาชีพ ประเด็นปัญหาแนวโน้มของการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์
           Infertility, risks, complications and abnormal signs and symptoms during pregnancy, delivery and postpartum periods; risk screening, management; rational drug use; nurse-midwife's roles in caring for pregnancy women, family, fetus and newborns with risks, complication and grieving after fetal loss and infertile couple within the realm of law, ethics, and professional code of ethics, issues and trend in maternal-newborn nursing and midwifery
รมพย ๔๐๓     การรักษาโรคเบื้องต้นสำหรับพยาบาล                        ๒ (๒-๐-๔)
RANS 403     Primary Medical Care for Nurses     
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๗๑ ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น ,รมพย ๓๗๒ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑ ,รมพย ๓๗๓ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒ และ รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
          การซักประวัติ ตรวจร่างกาย วินิจฉัยแยกโรค ส่งตรวจและแปลผลทางห้องปฏิบัติการ การรักษาเบื้องต้น การเจ็บป่วยฉุกเฉิน การใช้ยาอย่างสมเหตุผล ตามขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ
           History taking; physical examination, differential diagnosis; laboratory investigation and interpretation; primary medical care; emergency illness; rationale drug use; within the realm of law, ethics and professional code of ethics
รมพย ๔๐๕     การพยาบาลอนามัยชุมชน                ๒ (๒-๐-๔)
RANS 405      Community Health Nursing
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๑๕ วิทยาการระบาด ,รมพย ๓๗๑ ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น ,รมพย ๓๗๒ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑ ,รมพย ๓๗๓ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒ และ รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
           แนวคิดการพยาบาลอนามัยชุมชน ระบบสุขภาพ แผนพัฒนาสุขภาพแห่งชาติ นวัตกรรมสุขภาพ กระบวนการ การพยาบาลอนามัยชุมชน อนามัยครอบครัว อนามัยโรงเรียน อาชีวอนามัย อนามัยสิ่งแวดล้อม
            Community health nursing concept, health system, national health development plan, health innovation, community health nursing process, family health, school health, occupational health, environmental health
รมพย ๔๑๑    ภาวะผู้นำและการจัดการเพื่อพัฒนาคุณภาพการพยาบาล                     ๒ (๒-๐-๔)
RANS 411    Leadership and Management for Developing Quality in Nursing
          นโยบายสุขภาพ ระบบบริการสุขภาพและระบบประกันคุณภาพ เศรษฐศาสตร์สุขภาพ ภาวะผู้นำทางการพยาบาล การทำงานร่วมกับทีมสุขภาพ เครือข่ายและแหล่งประโยชน์ทางการพยาบาล การจัดการทางการพยาบาล การพัฒนาคุณภาพการพยาบาล การใช้ยาอย่างสมเหตุผล การติดตามและประเมินผลลัพธ์ทางการพยาบาล
         Health policy; health service system and quality assurance system; health economics; nursing leadership; collaborative work with healthcare team; networking and nursing resources; nursing management; nursing quality improvement; rational drug use; monitoring and evaluation of nursing outcomes
        กลุ่มวิชาปฏิบัติ
รมพย ๒๘๕     ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑                    ๒ (๐-๖-๒)
RANS 285       Fundamental Nursing Practicum 1
          ฝึกปฏิบัติการพยาบาลพื้นฐานในห้องปฏิบัติการพยาบาลตามสถานการณ์จำลองในกรณีศึกษาเพื่อการดูแลผู้ป่วยที่มีปัญหาสุขภาพที่ไม่ซับซ้อน บกพร่องในการดูแลตนเองด้านกิจวัตรประจำวัน มีข้อจำกัดในการเคลื่อนไหว ฝึกปฏิบัติเกี่ยวกับการควบคุมและป้องกันการแพร่กระจายเชื้อ การประเมินสัญญาณชีพ การดูแลการได้รับสารอาหารและน้ำ การบริหารยา การดูแลแผลเบื้องต้น การป้องกันการพลัดตก หกล้ม การขับถ่าย การจัดท่า การเคลื่อนไหว การเคลื่อนย้าย และการออกกำลังกาย ฝึกปฏิบัติการซักประวัติ การสังเกต และตรวจร่างกายเพื่อประเมินภาวะสุขภาพของผู้ป่วยจำลอง ปฏิบัติการพยาบาลโดยคำนึงถึงความปลอดภัยของผู้ป่วย คุณธรรม จริยธรรม และจรรยาบรรณวิชาชีพ
          Practicing basic nursing in nursing laboratory based on case study scenarios for taking care of patients with uncomplicated health problems; self-care deficit in activities of daily living, limitation of mobility; practicing infection control and preventing spread of infections, vital signs assessment, nutrition and fluid management, medication administration, basic wound care, fall prevention, excretion, positioning, moving, transferring, and exercise; practicing health history taking, observation and physical examination to assess health status with simulated patients; practicing nursing care with regard to patient safety, morality, ethics, and professional ethics
รมพย ๒๘๖    ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๒                     ๓ (๐-๙-๓)
RANS 286     Fundamental Nursing Practicum 2
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๐๕ การพยาบาลรากฐาน และ รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑

          การฝึกหัตถการพื้นฐานในการดูแลผู้ป่วยที่มีปัญหาทางสุขภาพที่ไม่ซับซ้อนในสถานการณ์เสมือนจริง และปฏิบัติการพยาบาลอย่างเป็นองค์รวมโดยคำนึงถึงความหลากหลายทางวัฒนธรรม และประยุกต์ใช้กระบวนการพยาบาลร่วมกับหลักการพยาบาลรากฐาน เพื่อตอบสนองความต้องการด้านกิจวัตรประจำวัน ความสุขสบาย และความปลอดภัย ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย โดยคำนึงถึงจริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ
          Practice of fundamental nursing for patients having uncomplicated health problems in virtual scenarios; providing holistic nursing care regarding multicultural diversity for patients by using nursing process and fundamental nursing concepts to maintain activities of daily living, comfort and safety under laws, professional ethics and code of ethics

รมพย ๓๗๑      ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น                ๓ (๐-๙-๓)
RANS 371        Nursing of Child and Adolescent Practicum    
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑ และ รมพย ๒๘๖ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๒
         ฝึกปฏิบัติการพยาบาลเพื่อส่งเสริมการเจริญเติบโต พัฒนาการ การป้องกันโรคและอุบัติเหตุของเด็กตามช่วงวัย การนำกระบวนการพยาบาล หลักฐานเชิงประจักษ์ นวัตกรรมทางการพยาบาล มาใช้ในการดูแลผู้ป่วยทารกแรกเกิด เด็กและวัยรุ่น ที่มีความเจ็บป่วยในระบบต่าง ๆ ที่พบบ่อย ทั้งทางด้านร่างกายและจิตสังคม การฟื้นฟูสุขภาพ โดยคำนึงถึงความปลอดภัย การใช้ยาอย่างสมเหตุผล การสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคล การจัดกิจกรรมนันทนาการ ให้การพยาบาลอย่างเป็นองค์รวม เน้นครอบครัวเป็นศูนย์กลางของการดูแล ความหลากหลายทางวัฒนธรรม สิทธิเด็ก กฎหมาย จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ
         Clinical nursing practice in promotion of growth, development, disease prevention and accident of children in each age group; applying nursing process, evidence-based practice, nursing innovation in caring for newborns, infants, children and adolescents with common health problems in various systems including physical and psychosocial aspects; health rehabilitation; emphasizing patient safety, rational drug use, interpersonal relationship, providing recreational activities, holistic care, family-centered care, cultural diversity, child rights, laws, ethics and professional code of ethics
รมพย ๓๗๒     ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑                ๔ (๐-๑๒-๔)
RANS 372      Nursing of Adult and Elderly Practicum 1
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑ และ รมพย ๒๘๖ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๒
          ฝึกปฏิบัติการพยาบาลผู้ป่วยผู้ใหญ่และผู้สูงอายุที่มีปัญหาสุขภาพทั้งในระยะเฉียบพลัน วิกฤต และเรื้อรัง เกี่ยวกับความผิดปกติของระบบทางเดินหายใจ ระบบหัวใจและหลอดเลือด ระบบโลหิต ระบบตา หู คอ จมูก ระบบประสาท ระบบกล้ามเนื้อและกระดูก ระบบทางเดินปัสสาวะ ระบบย่อยเผาผลาญและขับถ่าย ระบบสืบพันธุ์สตรี การติดเชื้อ การเสียสมดุลน้ำเกลือแร่ รวมถึงการพยาบาลผู้ป่วยฉุกเฉิน บาดเจ็บ สาธารณภัยในโรงพยาบาล การพยาบาลผู้ป่วยก่อน ขณะและหลังผ่าตัดโดยนำกระบวนการพยาบาล หลักฐานเชิงประจักษ์ ข้อมูลทางคลินิก เทคโนโลยีสารสนเทศ และหลักการใช้ยาอย่างสมเหตุผล การดูแลแบบองค์รวม และความหลากหลายทางวัฒนธรรม มาใช้ในการปฏิบัติการพยาบาล สร้างเสริมสุขภาพ ป้องกันโรค และฟื้นฟูสภาพอย่างต่อเนื่องขณะอยู่ในโรงพยาบาล โดยคำนึงถึงความปลอดภัย สิทธิของผู้ให้และผู้รับบริการ จริยธรรม จรรยาบรรณวิชาชีพและกฎหมายที่เกี่ยวข้อง ใช้ทักษะการเป็นผู้นำ การทำงานเป็นทีม การแสดงออกอย่างเหมาะสม การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ การมีจิตใจบริการ ความเข้าใจผู้อื่น และการเรียนรู้ด้วยตนเอง
          Nursing practice for practicing holistic care all diverse adult and older patients with health problems in acute, critical, and chronic conditions, including respiratory, cardiovascular, circulatory, hematological related to infections, fluid and electrolyte imbalance, reproductive, eye ear nose throat systems, nervous, muscular and skeletal, urinary, digestive and excretory systems by integrating the knowledge and utilizing the nursing process in nursing practice including evidence based practice clinical data, technology information, health innovation and the principle of rational drug use, holistic care and cultural diversity in order for nursing care to promote health, prevention of illness and rehabilitation on their conditions while staying at hospital and continuously rehabilitation base on patient safety, the right of patients and professionals, professional code of ethics and health-related laws; using the leadership skill, team work, professional maturity, communication intelligence, service mind, empathy, and self-directed learning
รมพย ๓๗๓   ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒                    ๔ (๐-๑๒-๔)
RANS 373     Nursing of Adult and Elderly Practicum 2
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลพื้นฐาน ๑ และ รมพย ๒๘๖ ปฏิบัติการพยาบาลพื้นฐาน ๒
          ฝึกปฏิบัติการพยาบาลผู้ป่วยผู้ใหญ่และผู้สูงอายุที่มีปัญหาสุขภาพทั้งในภาวะเฉียบพลัน วิกฤต และเรื้อรัง ความผิดปกติเกี่ยวกับระบบทางเดินหายใจ ระบบหัวใจและหลอดเลือด ระบบโลหิต การติดเชื้อ การเสียสมดุลน้ำเกลือแร่ ระบบสืบพันธุ์สตรี ระบบตา หู คอ จมูก ระบบประสาท ระบบกระดูกและกล้ามเนื้อ ระบบทางเดินปัสสาวะ ระบบย่อยเผาผลาญและขับถ่าย โดยการนำกระบวนการพยาบาล หลักฐานเชิงประจักษ์ ข้อมูลทางคลินิก เทคโนโลยีสารสนเทศ หลักการใช้ยาอย่างสมเหตุผล การดูแลแบบองค์รวม และความหลากหลายทางวัฒนธรรม มาใช้ในการรักษาพยาบาล สร้างเสริมสุขภาพ ป้องกันโรค และฟื้นฟูสภาพอย่างต่อเนื่อง ทั้งผู้ป่วยในโรงพยาบาลและสถานที่ดูแลผู้สูงอายุ โดยคำนึงถึงความปลอดภัย สิทธิผู้ป่วย จริยธรรม จรรยาบรรณวิชาชีพและกฎหมายที่เกี่ยวข้อง ใช้ทักษะการเป็นผู้นำ การทำงานเป็นทีม การแสดงออกอย่างเหมาะสม การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ การมีจิตใจบริการ ความเข้าใจผู้อื่น และการเรียนรู้ด้วยตนเอง
            Nursing practice for practicing holistic care all diverse adult and older patients with health problems in acute, critical, and chronic conditions, including respiratory, cardiovascular, circulatory, hematological related to infections, fluid and electrolyte imbalance, reproductive, eye ear nose throat systems, nervous, muscular and skeletal, urinary, digestive and excretory systems by integrating the knowledge and utilizing the nursing process in nursing practice including evidence based practice clinical data, technology information, health innovation and the principle of rational drug use, holistic care and cultural diversity in order for nursing care to promote health, prevention of illness and rehabilitation on their conditions while staying at hospital and nursing home and continuously rehabilitation base on patient safety, the right of patients and professionals, professional code of ethics and health-related laws; using the leadership skill, team work, professional maturity, communication intelligence, service mind, empathy, and self-directed learning
รมพย ๓๗๔    ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑         ๔ (๐-๑๒-๔)
RANS 374      Maternal - Newborn Nursing and Midwifery Practicum 1
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑ และ รมพย ๒๘๖ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๒
        ฝึกปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์อย่างเป็นองค์รวมแก่สตรีในระยะตั้งครรภ์ คลอด และหลังคลอดปกติ การทำคลอดปกติ การพยาบาลทารกแรกเกิดปกติ การส่งเสริมการเลี้ยงบุตรด้วยนมมารดา การสร้างสัมพันธภาพระหว่างมารดา-ทารกและครอบครัว การให้คำปรึกษาเกี่ยวกับการปรับบทบาทการเป็นมารดา-บิดา และการเลี้ยงดูบุตร การให้บริการคุมกำเนิดและการวางแผนครอบครัว บนหลักฐานเชิงประจักษ์ คำนึงถึงความปลอดภัย การใช้ยาสมเหตุผล ความหลากหลายทางวัฒนธรรม ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ
          Holistic practice in maternal-newborn nursing and midwifery for normal pregnancy throughout delivery and postpartum; conduct normal delivery, normal newborn care, breastfeeding promotion, bonding and attachment of maternal, child and family, counseling of parent roles and childrearing, family planning and contraceptive service upon evidence-based, take into account the safety, rational drug use, multicultural context within the realm of law, ethics, and professional code ethics
รมพย ๔๗๑      ปฏิบัติการพยาบาลอนามัยชุมชน                ๔ (๐-๑๒-๔)
RANS 471        Community Health Nursing Practicum    
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๗๑ ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น รมพย ๓๗๒ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ป่วยผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑ รมพย ๓๗๓ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ป่วยผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒ และ รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
          ฝึกปฏิบัติการพยาบาลอนามัยชุมชน การประยุกต์ศาสตร์ทางการพยาบาล ศาสตร์ที่เกี่ยวข้อง และกระบวนการพยาบาลอนามัยชุมชนแก่บุคคลทุกช่วงวัย ครอบครัว และชุมชน เน้นผู้ป่วยและครอบครัวเป็นศูนย์กลาง รักษาโรคเบื้องต้น โดยคำนึงถึงการใช้ยาอย่างสมเหตุผล ความปลอดภัย ความแตกต่างทางวัฒนธรรม ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรม และจรรยาบรรณวิชาชีพ
           Practice in community health nursing; application of nursing sciences, related sciences and community health care nursing process for individuals, families, and communities emphasizing on patients and families centered care, primary medical care concerning rational drug used, patient safety and cultural diversity within the realm of law, ethics and professional code of ethics
รมพย ๔๗๒   ปฏิบัติการรักษาโรคเบื้องต้นสำหรับพยาบาล        ๒ (๐-๖-๒)
RANS 472    Primary Medical Care for Nurses Practicum
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๗๑ ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น รมพย ๓๗๒ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑ รมพย ๓๗๓ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒ และ รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
           ฝึกปฏิบัติการซักประวัติ ตรวจร่างกาย วินิจฉัยแยกโรค ส่งตรวจและแปลผลทางห้องปฏิบัติการ รักษาเบื้องต้นโรคที่พบบ่อยและเจ็บป่วยฉุกเฉิน โดยคำนึงถึงการใช้ยาอย่างสมเหตุผล ความปลอดภัย ความแตกต่างทางวัฒนธรรม ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรม และจรรยาบรรณวิชาชีพ
          Practice in history taking; physical examination, differential diagnosis; laboratory investigation and interpretation; primary medical care for common problems and emergency illness; concerning rational drug used, patient safety within the realm of law, ethics and professional code of ethics
รมพย ๔๗๓    ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๒                    ๒ (๐-๖-๒)
RANS 473    Maternal - Newborn Nursing and Midwifery Practicum 2
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
           ฝึกปฏิบัติการพยาบาลและการผดุงครรภ์อย่างเป็นองค์รวมแก่สตรีและทารก ที่มีภาวะเสี่ยงและภาวะแทรกช้อนในระยะตั้งครรภ์ คลอด และหลังคลอด การดูแลผู้คลอดที่ทำสูติศาสตร์หัตถการ การช่วยฟื้นคืนชีพทารก แรกเกิด การพยาบาลสตรีและครอบครัวที่มีภาวะสูญเสียบุตร บนหลักฐานเชิงประจักษ์ คำนึงถึงความปลอดภัย การใช้ยาสมเหตุผล ความหลากหลายทางวัฒนธรรม ภายใต้ขอบเขตของกฎหมาย จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ
          Holistic nursing and midwifery practice in women and newborn with risks and complication during antepartum, intrapartum, and postpartum period; care for women with operative obstetrics, newborn resuscitation, care for women and family with perinatal loss upon evidence-based, take into account the safety, rational drug use, multicultural context within the realm of law, ethics and professional code of ethics
รมพย ๔๗๔   ปฏิบัติการพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต                ๓ (๐-๙-๓)
RANS 474    Psychiatric and Mental Health Nursing Practicum
รายวิชาที่ต้องเรียนก่อน (Pre-requisties): รมพย ๑๐๒ จิตวิทยาเพื่อการพัฒนาตน
          ฝึกปฏิบัติการพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต ตามมาตรฐานวิชาชีพและมาตรฐานสากล โดยใช้กระบวนการพยาบาล หลักฐานเชิงประจักษ์ และคำนึงถึงจรรยาบรรณเชิงวิชาการและวิชาชีพ ความปลอดภัย สิทธิของผู้ให้และผู้รับบริการ การใช้ยาอย่างสมเหตุผล ความเป็นปัจเจกบุคคลอย่างเป็นองค์รวม ความหลากหลายทางวัฒนธรรม
             Mental health and psychiatric nursing practice based on international and professional standards, using nursing process and empirical evidence, with due consideration to academic and professional ethics, safety and rights of health care providers and recipients, rational drug use, holistic individuality, and cultural diversity
รมพย ๔๗๕     ปฏิบัติการพยาบาลสู่การเป็นพยาบาลวิชาชีพในสาขาที่เลือกสรร            ๕ (๐-๑๕-๕)
RANS 475      Nursing Internship
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน (Pre-requisites): รมพย ๒๘๕ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๑ ,รมพย ๒๘๖ ปฏิบัติการพยาบาลรากฐาน ๒ ,รมพย ๓๗๑ ปฏิบัติการพยาบาลเด็กและวัยรุ่น ,รมพย ๓๗๒ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๑ ,รมพย ๓๗๓ ปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ๒ และ รมพย ๓๗๔ ปฏิบัติการพยาบาลมารดา-ทารกและการผดุงครรภ์ ๑
           ฝึกปฏิบัติการพยาบาลในหน่วยงานที่เลือกสรร ในฐานะหัวหน้าทีมและสมาชิกทีม ตามมาตรฐานวิชาชีพ โดยใช้กระบวนการพยาบาล การใช้ยาอย่างสมเหตุผล และหลักฐานเชิงประจักษ์ ในการดูแลผู้รับบริการอย่างเป็นองค์รวม และคำนึงถึงกฎหมาย จริยธรรม และจรรยาบรรณวิชาชีพ ความปลอดภัย สิทธิของผู้ให้และผู้รับบริการ ความหลากหลายทางวัฒนธรรม ระบบคุณภาพของโรงพยาบาล และความคุ้มค่าคุ้มประโยชน์ ภายใต้การใช้ทักษะการเป็นผู้นำ การทำงานเป็นทีม การแสดงออกอย่างเหมาะสม การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ การมีจิตใจบริการ ความเข้าใจผู้อื่น ความยืดหยุ่น การคิดอย่างสร้างสรรค์
               Clinical practice in students’ area of interest as a team leader and team member according to professional standards utilizing the nursing process, rational drug use, evidence based and health innovation to provide holistic care for clients; using law, ethics and codes of ethics, safety, rights of service providers and service recipients, cultural diversity, hospital quality system and cost effectiveness; using the leadership skill, team work, professional maturity, communication intelligence, service mind, empathy, agility, innovative mind