A learning visit to Ratchasuda Institute

On January 18, 2024, Dr. Somkiat Leelasithorn and Dr. Watchara Riewpaiboon, the Director and Deputy Director of the Ratchasuda Institute at the Faculty of Medicine Ramathibodi Hospital, warmly welcomed the teachers from Wangsel Institute for the Deaf affiliated with the Ministry of Education of the Royal Government of Bhutan. With the Government of Bhutan, Ratchasuda also fostered relations with Bhutan’s Education Council. Through all these years, from 2016 to 2021, the Institute had an agreement to strengthen the professional development of Teacher Teaching Special Education Needs. The required professional training fields range from Learning Disabilities, Hearing Impairment, Visual Impairment, Mental Disorders, Physical Disabilities, Social Skills, and Vocational Skills.

The teacher team was led by Ms. Suchila Gurung, the senior teacher of the Wangsel Institute for the Deaf which provides education from pre-primary to Grade 12 for both deaf and hearing students.
The purpose of their visit was to learn about specialized teaching and educational methods and technologies for educating deaf students, developing an educational environment inclusive for deaf students and hearing students, and meeting with accomplished deaf role models for inspiration and motivation. They also proposed the request to Ratchasuda Institute to organize the Professional Training for the Development of teaching skills for the deaf teachers of the Institute.
Additionally, the group was given a guided tour to see services and technology for PWDs’ Quality of Life including the library with information services, well known to both Thai and foreign students.

 

เมื่อวันที่ 18 มกราคม 2567 อาจารย์ นายแพทย์สมเกียรติ ลีละศิธร ผู้อำนวยการ และแพทย์หญิงวัชรา ริ้วไพบูลย์รองผู้อำนวยการ สถาบันราชสุดา คณะแพทยศาสตร์โรงพยาบาลรามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล พร้อมด้วยคณาจารย์ และบุคลากร ร่วมให้การต้อนรับคณะครูจาก Wangsel Institute for the Deaf สถาบันจัดการเรียนการสอนนักศึกษาหูหนวก สังกัดกระทรวงศึกษาธิการ รัฐบาลภูฏาน

สถาบันราชสุดา (วิทยาลัยราชสุดา ณ ขณะนั้น) มีความร่วมมือสภาการศึกษาของภูฏาน (REC: The Royal Education Council) ตลอดหลายปีที่ผ่านมา ตั้งแต่ปี 2016 (พ.ศ. 2559) ถึง 2021 (พ.ศ. 2564) โดยมีบันทึกความเข้าใจ (MoU) ในการเสริมสร้างการพัฒนาวิชาชีพสำหรับการจัดการศึกษาพิเศษของครูผู้สอน สาขาการฝึกอบรมวิชาชีพที่ต้องการ มีตั้งแต่ความบกพร่องทางการเรียนรู้ ความบกพร่องทางการได้ยิน ความบกพร่องทางการมองเห็น ความบกพร่องทางจิต ความพิการทางร่างกาย รวมถึงทักษะทางสังคม และทักษะวิชาชีพอีกด้วย

คณะครูที่มาเยี่ยมและเรียนรู้การจัดการเรียนการสอน และงานพัฒนาคุณภาพชีวิตคนพิการนำโดย Ms. Suchila Gurung ครูผู้สอนของ Wangsel Institute for the Deaf ซึ่งสถาบันนี้จัดการศึกษาตั้งแต่ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ถึงชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 แก่นักเรียนทั้งหูหนวกและนักเรียนที่มีการได้ยิน
วัตถุประสงค์ของการศึกษาดูงานครั้งนี้คือเพื่อเรียนรู้เกี่ยวกับวิธีสอนคนหูหนวกเชิงลึกโดยเฉพาะอย่างยิ่งการสอนภาษามือให้แก่นักเรียนหูหนวกและนักเรียนที่มีการได้ยิน และพัฒนาสภาพแวดล้อมสำหรับการเรียนรวม (an inclusive educational environment) เกิดแรงบันดาลใจในการพัฒนาทางวิชาการ และรายบุคคลจากการพบปะคนหูหนวกที่เป็นแบบอย่างและประสบความสำเร็จ และได้เรียนรู้ด้านเทคโนโลยีการสอนคนหูหนวกเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ของนักเรียนหูหนวก นอกจากนี้ สถาบันจัดการเรียนการสอนคนหูหนวกของภูฏานเสนอขอให้สถาบันราชสุดาจัดหลักสูตรระยะสั้นอบรมวิชาชีพเพื่อพัฒนาทักษะการสอนของครูหูหนวกจำนวน 6 คนของสถาบันอีกด้วย

ในการมาเยือนในครั้งนี้ คณะครูได้เรียนรู้ห้องเรียนจำลอง พร้อมทั้งสื่อการเรียนการสอน นิทรรศการ และเข้าร่วมเรียนในวิชาที่เปิดสอนระดับปริญญาตรีของสถาบันราชสุดาและเรียนรู้งานบริการและพัฒนาคุณภาพชีวิตคนพิการของสถาบันราชสุดารวมถึงบริการสารสนเทศของห้องสมุดที่มีผู้มารับบริการทั้งนักศึกษาไทยและต่างชาติ